CO UKRYWA PACQUIAO ?

Coraz więcej zapytań i kontrowersji wzbudzają tłumaczenia Manny'ego Pacquiao (50-3-2, 38 KO), których Filipińczyk próbuje użyć, by uniknąć dodatkowych testów antydopingowych przed zaplanowaną na 13 marca walką z Floydem Mayweatherem jr (40-0, 25 KO). Obóz Amerykanina domaga się się, aby Pacquiao oprócz standardowych testów poddał się także olimpijskim testom antydopingowym uwzględniającym dodatkowe badania moczu oraz wyrywkowe badania krwi, możliwe do przeprowadzania do 48. godzin przed pojedynkiem.

Obóz Filipińczyka twierdzi, że ich pięściarz może przejść ostatnie badania krwi najpóźniej 30 dni przed walką. Ludzie opiekujący się "Pac Manem" argumentują, że nigdy nie przeprowadzali badań krwi później niż miesiąc przed wyjściem do ringu, a poza tym nie lubią zmieniać swoich zwyczajów przed największymi ringowymi bataliami. Tymczasem seria filmów dokumentalnych "24/7", która była kręcona przed pojedynkiem Pacquiao z Ricky Hattonem pokazuje Filipińczyka robiącego sobie badanie krwi na 10 dni przed potyczką z Brytyjczykiem. (video tutaj)

Trener "Pac Mana" Freddie Roach tłumaczy z kolei, że badanie krwi osłabia jego podopiecznego na kolejne 3-4 dni i wykonanie takiego testu zaledwie 48 godzin przed walką mogłoby mieć duży wpływ na przebieg samego pojedynku z Mayweatherem. Jak jednak twierdzą specjaliści od medycyny sportowej, badanie w stylu olimpijskim wymaga pobrania minimalnej ilości krwi, a organizm po takiej próbie dochodzi do pełnej sprawności w mniej niż godzinę. Podobnym testom poddawani są codziennie liderzy poszczególnych klasyfikacji dużych kolarskich wyścigów, którzy dzień w dzień eksploatują swój organizm co najmniej w takim samym stopniu jak podczas dwunastu rund ringowej wojny na najwyższym światowym poziomie.

Choć nadal niewielu jest tych, którzy wierzą, że pojedynek pomiędzy Pacquiao i Mayweatherem może nie dojść do skutku, to promotor Filipińczyka w ostatnich dniach zaczął kontaktować się z Lou DiBellą w sprawie potencjalnej potyczki "Pac Mana" z Paulem Malignaggim. Pięściarz z włoskimi korzeniami to paradoksalnie jedna z głównych postaci, która oskarża Pacquiao o stosowanie niedozwolonych środków. Filipińczykowi to jednak nie przeszkadza, gdyż Malignaggi nie wymaga od niego przed walką dodatkowych testów.

Dodaj do:    Dodaj do Facebook.com Dodaj do Google+ Dodaj do Twitter.com Translate to English

KOMENTARZE CZYTELNIKÓW
 Autor komentarza: fightfan
Data: 27-12-2009 18:29:47 
"Ludzie opiekujący się "Pac Manem" argumentują, że nigdy nie przeprowadzali badań krwi później niż miesiąc przed wyjściem do ringu, a poza tym nie lubią zmieniać swoich zwyczajów przed największymi ringowymi bataliami."

To tłumaczenie jest żałosne !!!
 Autor komentarza: NieWeszles
Data: 27-12-2009 18:30:06 
Widziałem (w sumie nadal widzę) w nim kogoś wielkiego. A tymczasem zaczyna mi się to nie podobać. Nie rozumiem tych idiotycznych wytłumaczeń. Musi mieć coś na sumieniu..
 Autor komentarza: Lukimbo
Data: 27-12-2009 18:32:59 
Ring powinien go przesunąć na 2. miejsce rankingu p4p za takie zagrywki , a pięknisia dać na pierwsze.
 Autor komentarza: bylymiszcz
Data: 27-12-2009 18:40:04 
Szkoda bo to tlumaczenie dla idiotow , a kibice takimi nie sa . FLOYD nie widzi problemu aby mu zrobic takie testy . PACMAN i jego oboz ewidentnie kreca .
 Autor komentarza: bimber
Data: 27-12-2009 18:41:59 
Jakoś nie chcę wieżyc w doping pacmana ale te tłumaczenia są jak dzieci w przedszkolu. a co dokładnie daje hormon wzrostu? czy ma to wpływ na przebieg walki. bo cały czas jakoś wydaje mi się że cwaniak wymyśla żeby uniknąć walki ale po tych tłumaczeniach mam już mieszane uczucia.
 Autor komentarza: Daw
Data: 27-12-2009 19:05:36 
Ja do Pacmana nic nie mam,ale wkurza mnie to całe zamieszanie spowoddowanie tymi testami antydopingowymi jak Manny nic nie brał to poco to całe zamieszanie niech zrobi te testy i zawalczy z Floydem i bedzie ok chyba,ze jest na dopingu to napewno nie bedzie chciał zrobbic tych badan aczkolwiek dziwne sa te tłumaczenia z jego obozu.
 Autor komentarza: fightfan
Data: 27-12-2009 19:05:43 
bimber

Z tego co mi wiadomo to hormony wzrostu - HGH to:
1. Najlepszy środek na trwały wzrost mięśni.
2. Środki które powodują gigantyczną siłę w bardzo krótkim czasie.
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 27-12-2009 19:10:12 
fightfan
Packman moze miec cos do ukrycia bo wyglada na to ze kreci..Nie wydaje mi sie jednak zeby bral HGH!!..To powoduje nie tylko rozwoj ukladu miesniowego ale i (chyba nie jestem pewien) ukladu kostnego!!..Nie widac tego po Mannym..Raczej w jego przypadku moze to byc np.winstrol, ktory powoduje przyrost suchej masy miesniowej i sily..Jesli do tego dorzuci bialko i jakies spalacze tluszczu to ma same mieso bez tluszczu i w dodatku takze sile..Takie jest moje zdanie ale to sa tylko przypuszczenia..
 Autor komentarza: CarlosRamirez
Data: 27-12-2009 19:15:39 
HGH dobrze podawany pod obserwacją specjalisty (a tą na pewno moze sobie zapewnic Pacquiao) moze dac swietne efekty poczynajac od wzrostu suchej masy miesniowej i sily na zwiekszeniu wydolnosci konczac przy zadnych efektach ubocznych typu rozrost ukladu kostnego.
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 27-12-2009 19:19:49 
Moze to tez byc erytropoetyna, ktora zwieksza sile i wydolnosc organizmu..Popularne wsrod kolarzy EPO..wykrywalne we krwi, podnosi poziom erytrocytow..
 Autor komentarza: fightfan
Data: 27-12-2009 19:21:57 
lukaszenko

Masz racje HGH powoduje także rozwój układu kostnego a może nawet powodować różne deformacje kości objawiające się w postaci np.nadmiernego rozrostu dolnej szczęki a także kończyn.

Po Manym nic takiego nie widać i też sądzę że jeśli coś bierze to nie jest to HGH ale ponieważ bimber pytał co daje HGH to mu napisałem !!!
 Autor komentarza: hamone3
Data: 27-12-2009 19:24:16 
Poza tym pobierają tylko minimalną ilość krwi, która nie ma wpływu na formę zawodnika! To też ściema, że osłabiło by go pobrani krwi na 48 godzin przed walką!
 Autor komentarza: CarlosRamirez
Data: 27-12-2009 19:27:47 
fightfan

widać ze dobrze operujesz przegladarka google ale uwierz mi ze jak ktos dobrze bierze hormon wzrostu to takie efekty uboczne sa malo prawdopodobne.
To tak od bardziej praktycznej strony.
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 27-12-2009 19:30:18 
Kibicuje Mannemu i mam nadzieje ze jednak oczysci sie z zarzutow..Jesli jednak nie dojdzie do walki z Floydem to jak dla mnie Packman nie musi juz robic testow..Odpowiedz juz bedziemy mieli, mozemy tylko wtedy snoc domysly co to bylo..Mam jednak nadzieje ze Manny podda sie testom i przestanie robic cyrk..
 Autor komentarza: Mike1990
Data: 27-12-2009 19:54:59 
Rozwój układu kostnego jest wtedy gdy Somatropine (HGH) wstrzykuje się w przysadkę mózgową, normalnie wstrzykiwać powinno się w brzuch!!!
 Autor komentarza: mekoo
Data: 27-12-2009 20:09:21 
widac golym okiem ze pacius cos kreci jakby byl kozak to podal by
sie testom ale koles ma za duzo do stracenia jak by zaliczy wtopke
he he
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 27-12-2009 20:13:55 
Pisalem juz o tym pare dni temu..Doping w sporcie zawodowym byl, jest i bedzie..Floyd okazal sie bardzo sprytnym czlowiekiem..najprawdopodobniej wygral z Mannym nie wychodzac z nim nawet do ringu..Packman i Arum chyba nie docenili troche obozu Floyda..Nawet jesli by sie okazalo ze Packman cos bral to nie jest on wyjatkiem..Jakby poddac takiej kontroli wszystkich to wiele gwiazd i gwiazdeczek by pospadalo..Jesli jednak okaze sie ze Manny nie podda sie kontroli to bedzie przegranym, straci kibicow i chyba troche wyborcow na Filipinach..
 Autor komentarza: iron
Data: 27-12-2009 20:15:59 
Jeśli Many nie zgodzi się na tę walkę to chyba może zapomnieć o polityce i skompromituje się przed całym bokserskim światem, wygląda na to że nie wierzy że pokonanie bez sterydów Floyda jest możliwe
 Autor komentarza: Cradle
Data: 27-12-2009 20:33:28 
Ciekawe ? Tylko czekać jakie będą kolejne wiadomości o walce :)
 Autor komentarza: cezary27
Data: 27-12-2009 20:38:05 
Panowie
wszystkie dobre i rewelacyjne wyniki zawodowego sportu bez względu na to czy to boks, babingtom czy szachy są budowane na dopingu rzecz jest tylko na jakich testach będzie kontrola.
Tu i Floyd stosuje doping tyle że nie wiemy jakie to środki a sam ma PEWNIAKA info jakim wspomaga się Many i ot całe zamieszanie bo rząda testu na pewniaka gdzie teraz Many nie jest w stanie się przestawić w tak krótkim czasie na coś innego ewentualnie ciężko będzie miał zobyć info jaki będzie dokładnie test żeby dobrać neutralizator uszukujący/ukrywający składniki HGH i to wszystko.
 Autor komentarza: maddog
Data: 27-12-2009 20:47:05 
Mike1990

Nie pisz głupot.HGH początkowo pozyskiwane było z ludzkiej przysadki mózgowej,w tej chwili otrzymywane jest w inny sposób.
Jak sobie wyobrażasz wstrzykiwanie czegokolwiek do przysadki mózgowej??Przez nos czy otwór wywiercony w czaszce??
Poza tym każdy steryd wstrzykuje się głęboko domięśniowo.
Somatotropina powoduje rozrost tkanki kostnej a każdy inny steryd anaboliczny zwiększa masę mięśni w tym niestety serca.Dlatego koksy przechodza bardzo młodo zawały,serce jest nieprawidłowo rozrośniete i wiadomo chyba co sie z tym wiąże...Współcześnie sportowcy biorą sterydy ale to krótko mówiąc wygląda w ten sposób,że dziś wyprodukowano jakiś wspomagacz,robią badania i test wychodzi negatywnie mimo,że delikwent az ocieka sterydami.Po krótkim czasie potrafią juz wykrywać dany specyfik z tym,że laboratorium ma juz nowy,niewykrywalny przez jakiś czas środek...
 Autor komentarza: Ghostbuster
Data: 27-12-2009 20:48:23 
Poczekamy, zobaczymy. my nie wiemy jak wyglądają takie testy antydopingowe. Wiadamo w boksie zawodowym te rygory są trochę mniej przestrzegane niż w innych dyscyplinach sportowych i jest tu pewne pole do popisu do formułowania domysłów. A team Mayweathera skutecznie to wykorzystał w wojnie medialnej.
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 27-12-2009 20:52:01 
maddog
Dokladnie mniej wiecej tak to wyglada wlasnie..ciagly wyscig miedzy sportowcami a komisja antydopingowa..Niestety prawda jest taka ze kontrole antydopingowe w przyszlosci skazane sa na porazki..Teraz naukowcy pracuja juz nad dopingiem genetycznym..
 Autor komentarza: cezary27
Data: 27-12-2009 20:57:44 
na olimpidę wszcześniej są znane testy antydopingowe gdyż zatwierdza to komisja i tylko ci wpadają co niezdążą zakamuflować takich w organiźmie a tak jak pisze maddog najbogatsi mają swoje laba i produkują ciągłe NOWOŚCI gdzie działanie jest identyczne jak pierwowzór dadego specfiku tyle że budowa atomowa jest inna i nie widzi tego test.

słyszał ktoś z was o DOPALACZACH ??

to są narkotyki identyczne działanie ale skład zmieniają chemiczny(łańcuchy) i już nie są zakazane potem tą nowość zakazuję - zmiana budowy łąńcucha chemicznego i do momentu zakazu jest dozwolone itd.
 Autor komentarza: cezary27
Data: 27-12-2009 21:03:29 
więc nie ma co się gorączkować tym że Many się nie chce poddać testom lecz tym że Floyd cwaniaczek sam ocieka koksem ale ma "haka" na innch co zbyt dobrze sobie radzą
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 27-12-2009 21:04:33 
cezary27
Dopalacze a narkotyki to jednak dwie rozne sprawy:)..Jesli tak jak piszesz zminiony jest lancuch chemiczny, czyli jakas grupa zastapiona inna badz np tu wiecej tlenu a tu wiecej wodoru to z pozoru takie malo istotne zmiany powoduje zdecydowane zmiany w dzialaniu specyfiku..Zwroc uwage jak niewielka jest roznica w budowie chemicznej miedzy testosteronem a deka durabolinem..Efekty dzialania jak i skutki uboczne sa jednak znaczne..
Pozdrawiam
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 27-12-2009 21:05:54 
Roznica w dzilaniu deki i testosteronu jest ogromna..
 Autor komentarza: cezary27
Data: 27-12-2009 21:15:13 
nie jestem chemikiem ale wiem że te różnice są niewielki lecz do testów produkowane są na zasadzie zmian nie mających wpływu na działanie (chyba że jeszcze lepiej działają) tak jak wyprodukowali HGH syntetyczne działające lepiej niż prawdziwe gdzie syntetyk dopiero od niedawna potrafią wykryć testami.

Ale OK. Nie chodzi mi że się na tym super znam ale o to chodzi że zadyma bzsensu bo i tak każdy swoje wie. Floyd nie powinien wymyślać tylko walczyć na ogólnych zasadach a nie dodatkowych do których sam się już przygotował.
 Autor komentarza: maddog
Data: 27-12-2009 21:27:49 
Lukaszenko ma rację,nie porównujmy deca durabolinu do testosteronu...
Ujmując rzecz w kilku zdaniach deca durabolin przede wszystkim nie powoduje retencji wody w organiźmie oraz wzrostu ciśnienia krwi co jest skutkiem ubocznym brania sterydów tych z nizszej półki np. własnie testosteronów(jest ich od cholery i jeszcze kilka)
Wspomniany wczesniej Omnadren(polski wyrób)jest połączeniem 4 rodzajów testosteronów i jest równie piekielnie skuteczny co toksyczny.Ciekawe jest to,że w Polsce Omnadren kosztuje grosze a jego amerykański odpowiednik Sustanon kosztuje u nas 500 dolarów za cykl...
Zwyczajnie handlarze tym towarem korzystają z niewiedzy klientów a na dobrą sprawę trafić oryginalny deca durabolin to ciężka sprawa.Oryginalny deca jest produkowany przez holenderska firmę Organon i ponoć na ich stronie mozna sprawdzić po numerze serii czy dana ampułka jest autentycznym produktem Organonu ale co z tego kiedy można robic "bliźniaki" do tego wielokrotne...Najniebezpieczniejszym efektemn ubocznym brania sterydów jest przerost serca,dlatego koksy młodo przechodzą zawały oraz maja poważne problemy z tym organem vide Schwarzenegger...
 Autor komentarza: Rasssta
Data: 27-12-2009 21:32:04 
Cazary27 sorry ale czy o dopalaczach czy sterydach piszesz coraz większe bzdury .....a te teorie o Floydzie to nawet nie wiem czy sam wymyślasz czy ci ktoś pomaga....
 Autor komentarza: cezary27
Data: 27-12-2009 21:33:41 
a kto tutaj dał takie porównanie ??? deki do teścia -

dyskusja toczy się o poddanie się bądź nie poddanie się Pacmana dodatkowym testom - co moim zdaniem jest bez sensu
 Autor komentarza: cezary27
Data: 27-12-2009 21:40:55 
Rasssta
jeśli chodzi o sterydy to zapewne nie wiesz że są Srodki dopingujące w sporcie które nie są sterydami a żebyś wiedział jak to się odbywa to musiałbyś nie wyczytać działnia metanabolu, omnadrenu, decadurabolinu, anapolonu, oxandrolone, winstrolu i dziesiątek innych dostępnych na necie

ponieważ dla gwiazd sportowych są przygotowywane w prywatnych laboratoriach a nie kupowane od handlarzy na necie czy w siłowni a nawet nie w aptece czy u lekarza - to tyle o moich głupotach
 Autor komentarza: komiminix
Data: 27-12-2009 21:42:11 
Wygląda na to, że mimo sporu pomiędzy teamem Mayeathera, a promotorami Top Rank zupełnie odmienną postawę postanowił zaprezentować Manny Pacquiao. Pięściarz na swoim blogu odciął się od problemów związanych z walką i postanowił potwierdzić, że jego celem jest pojedynek z Floydem Mayweatherem. Bokser stara sietakże wytłumaczyć powody, dla których postanowił upierać się przy zmianie terminu badania krwi.

“Nadal jestem gotowy walczyć z Floydem Mayweather Jr. Nigdy nie powiedziałem, że walki nie będzie lub, że została odwołana. Mogę walczyć wszędzie i z każdym. Mój rekord i walki dowodzą tego. Nigdy przed nikim nie uciekałem. Sporna jest kwestia badania krwi. Chciałem dać próbkę w dniu konfenrencji prasowej oraz po walce. Mayweather chce, waby oddał krew na 30 dni przed walką. Mogę oddać krew zaraz po walce. Jestem gotowy na częste badania moczu. Może ono odbyć się w dowolnym czasie. Prawda jest taka, że pobieranie krwi wykańcza mnie psychicznie, bo wydaje mi się, że to źle wpływa na moje ciało. Muszę być mocny psychicznie i dlatego nie chcę pobierania krwi kilka dni przed walką. Właśnie dlatego te testy w tym okresie nie mają dla mnie sensu." - napisał na swoim blogu Manny Pacquiao.


pozdrawiam
 Autor komentarza: lukaszenko
Data: 27-12-2009 21:45:45 
Jedno jest pewne ze Manny sie wkrecil na mine i teraz ciezko bedzie odzyskac dobre imie choc nie on tylko jeden doping stosuje..
 Autor komentarza: fightfan
Data: 27-12-2009 21:58:07 
Pozostaje tylko mieć nadzieję że do walki jednak dojdzie !!!
 Autor komentarza: Mike1990
Data: 27-12-2009 22:01:30 
maddog - taki jesteś pewien, że HGH wstrzykuje się tylko domięśniowo, somatropinę stosuję się również do spalania tkanki tłuszczowej przez co najczęściej robi się strzał w brzuch, w tłuszcz. Natomiast jeśli chodzi o wstrzykiwanie tego gówna w przysadkę mózgową to nie wiem jak to się robi, nie jestem lekarzem - wiem, że pod jego nadzorem przeprowadza się taki zabieg, który może spowodować zwiększenie wzrostu o około 10 cm, koszt to 6 000 zł.
 Autor komentarza: andrewsky
Data: 27-12-2009 23:13:46 
Ha Ha Ha widze ze paru chlopaczkow poczytalo troche na temat sterydow albo uslyszalo od "znawcow tematu" pod blokiem i teraz wypisuja takie bzdury ze niewiadomo czy sie smiac czy plakac,a juz najbardziej znokautowal mnie niejaki Mike1990 Boze chlopaku zebys ty czasami nic sobie w przysadke nie probowal wstrzykiwac bo sie to dla ciebie nieciekawie skonczy
Czy Pacman bral sterydy czy nie trudno jest powiedziec ale wcale nie byl bym zdziwiony jezeli tak bo jest to praktyka bardzo czesto stosowana na tym poziomie uprawiania sportu.Caly ten cyrk z odpowiednia waga Pieknisia w dniu walki i testami antydopingowymi Mannego wyglada tak jak by zadnej ze stron nie zalezalo na konfrontacji w ringu i szukane sa tylko preteksty zeby wyjsc z twarza z tego zamieszania
 Autor komentarza: fightfan
Data: 27-12-2009 23:20:41 
andrewsky

"Caly ten cyrk z odpowiednia waga Pieknisia w dniu walki i testami antydopingowymi Mannego wyglada tak jak by zadnej ze stron nie zalezalo na konfrontacji w ringu i szukane sa tylko preteksty zeby wyjsc z twarza z tego zamieszania"

I wyglada na to ze to Flyd wyszedl z twarza !!!
 Autor komentarza: andrewsky
Data: 27-12-2009 23:31:16 
fightfan
Masz racje padl cien podejrzenia na Mannego a on nie potrafi jakos sensownie na to odpowiedziec wyglada na to ze ma cos do ukrycia
Pierwsza runda Pieknis-Pacman 10-9
 Autor komentarza: fightfan
Data: 27-12-2009 23:42:34 
andrewsky

"Pierwsza runda Pieknis-Pacman 10-9 "

Dobrze to ująłeś - myślę że zanim do tej walki dojdzie(o ile dojdzie) będziemy świadkami jeszcze nie jednego pojedynku na slowa
 Autor komentarza: Mike1990
Data: 28-12-2009 00:06:01 
andrewsky - domyślam się, że jesteś ekspertem w dziedzinie sterydów "sterydziarzu".
 Autor komentarza: czerstwych1eb
Data: 28-12-2009 01:08:23 
komiminix cytuje Many'ego: "Mogę oddać krew zaraz po walce ..... Prawda jest taka, że pobieranie krwi wykańcza mnie psychicznie, bo wydaje mi się, że to źle wpływa na moje ciało"

Czy to nie wystarczy? Jeżeli bezpośrednio po walce będzie czysty no to w czasie walki chyba też... Czy się mylę? Ktoś wie jak to jest? No i można zrozumieć że facet boi się igły, w końcu ludzie różne mają fobie...
 Autor komentarza: Rasssta
Data: 28-12-2009 01:17:55 
"Czy to nie wystarczy? Jeżeli bezpośrednio po walce będzie czysty no to w czasie walki chyba też..."
Ty myślisz ze te sterydy to się bierze w szatni przed walka czy co??
On zbuduje siłę masę wytrzymałość i szybkość w okresie przygotowawczym
może je przestać brać nawet 3tyg przed walka ktoś taki jak pacam bez problemu może zminimalizować spadki i tak czy siak być silniejszym i szybszym na walkę niż przed branie ssa
 Autor komentarza: Bvlgari
Data: 28-12-2009 02:16:34 
Podsumowując ten temat: 90% użytkowników nagle stało się ekspertami ds. dopingu i jego chemicznych specyfików.
 Autor komentarza: maddog
Data: 28-12-2009 11:16:11 
andrewsky

Nie wiem co masz do moich postów odnośnie sterydów..?
Ja nie słucham pierdół pod blokiem ani użytkowników koksu bo takie informacje nie są dla mnie miarodajne.Korzystam z publikacji "Leki współczesnej terapii" i na niej się opieram...
 Autor komentarza: Laik
Data: 28-12-2009 13:02:05 



Panowie,po co Wy tyle kombinujecie??!!

Przecież sprawa jest jasna i klarowna.Manny Pacquiao nie chce się poddać kontroli antydopingowej,czyli bierze sterydy w okresie przygotowawczym.

Jak ktoś wierzy,że człowiek uprawiający sport,w którym krew leje się strumieniami,który jest wytatuowany,twierdzi,że pobranie paru kropelek krwi,miesiąc przed walką, żle wpływa na Jego organizm,to ja się poddaję...

 Autor komentarza: KaeM16
Data: 29-12-2009 00:59:30 
Świetne podsumowanie Laika. Mi nie pozostaje nic innego, jak tylko się z nim zgodzić.
 
Aby móc komentować, musisz być zarejestrowanym i zalogowanym użytkownikiem serwisu.